cerita hidup kau tu lah satu pengajaran.

kau harus tahu itu :)

Thursday, January 26, 2012

KPOP??HAHA

hmm.. post aku kali ni nak menyuara kan sedikit pandangan la..
"taasub"
disenang kan cerita...
taasub ni sama sajalah dengan semangat assabiyah yg glamor tahap dewa pada zaman jahiliyyah..
kenapa pulak aku terhegeh-hegeh nak  menulis entry begini ya??
nak menjaga nama dan maruah agama serta negara..
bermula disini..
hanya kerana artis kpop yang didakwa *handsome, *suara sedap, *dia orang punya kualiti bagus telah menjadikan mereka sebagai tunjang utama untuk peminat mereka memuja artis-artis ini...
ok, I didn't meant to specific for it..
itu hanya lah sebagai contoh..
ciri-ciri taasub :
1) sanggup komen berunsur lucah untuk membidas sesuatu yang mereka tidak minat..

contoh : " ,bkn parh ! , law x mnt k-pop , jgn rrr kutuk ,nie boley wt aq fuck ngn tuan punya blog nie !! , taw bajet cun ,!!, e-ngat lawa sgt , crmin cket boley ,diri toe sblom mgta at owg ??!"

->apakah itu fuck???anda lebih pandai menilai...


2) sanggup menggunakan imej agama.

contoh : "woi agak2 arh nk ckp cam tu kat yo seob..!!

bla la wei..pe ko pikir ko tu cun sgt kew..muke cam taik..!!!!

bla la weh..ko nk perli pon agak2 arh...kite org x dek kaco idup ko..kew perli2 ko psl apew yg ko suke..x yah lah nk perli2 aperw yg kami suke..

N TOLONG LAH SIKIT..KO CKP KO TU CANTIK...

WOI LEBIH BAIK ORG PUJI KO DRIPADA KO SYOK SENDIRI FAHAMM...!!!!

KO TU BKN CNTIK POWN...BAJETY HOT JEW..



KO TU ISLAM X YAH NK MENGHINA ORG LAIN..ISLAM X PERNH NK MENGAJAR KITE UNTUK KUTOK2 ORG..

MCM KO TUU..!!!FAHAM!!!"


*agak panjang contoh komen diatas...tapi sebagai bukti..

->dia juga mengutuk si anti kpop ini dengan mengatakan muka si admin tu macam taik
tapi diakhir komennya dia menyatakan islam tidak mengajar umatnya mengutuk orang lain...
so macam mana ya?


3) komen tanpa letakkan akal fikiran yang utama..hanya nafsu semata..
contoh : "Fuck you la, you are so damn ugly okay?!
*look at your picture* LOL who is that? Slut? Bitch? Oh I know right! 
Tak mau muka punya BITCH!!!!!!!!!!!!!
how dare you say my Yoseop?!! Fuck off!! 
Go die lah you, anti kpop then diam larh -.-
Fucker o0o"

->berapa kali nak cakap fuck pon saya tak tahu..tiada langsung unsur nasihatnya..


baiklah..
pandangan saya melalui aspek agama..
secara kita tak sedar..
yang jadi duk menjadi taasub ini adalah kebanyakkannya orang islam.


bagi yang muslim, secara maya atau tidak sedar...
kita tidak meletakkan Allah pada yang utama apabila kita fanatik terhadap sesuatu..
kita sanggup mempertahankan mereka yang tidak memberikan kita sedikit manfaat pun seperti artis-artis berkenaan..
sedangkan agama kita sedang di perkotak-katik kan kita tidak peduli..
contohnya di blog budak gigi rabit tadi..
mendapat sebanyak 2238 komen gara-gara mengutuk artis kesayangan orang ramai..

cuba kalau ada pihak mengutuk atau mencabul islam..
0 komen..
dunia memang fana...
*makin gerun dengan dunia...nauzubillah...

islam itu telah menetapkan tatacara bagaimana untuk kita menegur kesilapan orang

1)berhemah
2)penuh dengan nasihat
3)bersesuaian waktu

*bukan dengan memaki hamun ataupun menggunakan perkataan kesat..

islam tidak pernah mengajar kita untuk mencari perbalahan...

cuba renungkan kalau orang bukan islam memandang ayat2 yang tidak sopan yang dikeluarkan umat islam, bagaimana kita nak mengangkat agama kita sebagai ikutan dan contoh...
adakah ia tak memalukan??

jangan lupa islam juga mengajar untuk bersederhana dalam segala aspek...
sejarah dah menunjukkan contoh bila kita terlampau taasub kawan...


dari aspek negara...

kita merupakan rakyat yang mencerminkan negara kita...
bahasa juga merupakan lambang negara kita..
*itu pun kalau masih ingat apa yang anda belajar semua dalam sejarah form5...

"jgn kutuk-2 rr .. taa shunka uat cm taa shunka .. jgn kutuk-2 .. sial taou tak sial .. sakit atty jer bace .. yunk koe kutuk uhh , rmai orng shunka dya taw .. jgn kutuk-2 lgi .. k .. sowwy law g awx t'rse .. B))"

adakah itu yang anda nak tunjuk kan bahawa negara kita ini cukup bertamadun??

ok shoot!
the answer is NOT!
senang cerita macam sakai la juga stail pelat yang digunakan itu...
sorry to say..

jika bangsa serumpun kita seperti indonesia atau brunei yang mempunyai bahasa yang mirip seperti kita..
tidakkah mereka akan mentertawakan kita bila mereka baca komen-komen anda seperti itu??

kita ada lambang sendiri...
kita ada imej sendiri...
berbanggalah...


MARUAH NEGARA DAN AGAMA TERLETAK PADA RAKYAT DAN UMATNYA..
BERFIKIRLAH GUNA AKAL UNTUK BERTINDAK...























3 comments:

EZAD AMIR said...

amboi kemain pjg dia ulas topik ni..hek3

tiangyangberkata said...

bio la..huhu

Iffah Afeefah said...

keciknye tulisan

penat nk bace satu2

tp stuju sgt

jgn komen pakai hati

sbb ati kite mati

gune akal n berlandaskan agame kte