cerita hidup kau tu lah satu pengajaran.

kau harus tahu itu :)

Wednesday, December 18, 2013

pergaduhan selepasnya

 pernah bergaduhkan engkorang semua?

tayah nak bajet sangat tak pernah.
haha.

apa benda yang korang ucap selepas bergaduh?
ada tak macam ni?
"maaf, saya salah. awak tak. hukum je saya."
"tak tak, saya yang salah. awak tak."

dan akan ulang ayat tu sampai bila-bila.
sampai depress.
"aku tak layak itu ini itu ini."

confirmkan pernah?
haha

bagus masing-masing mengaku salah.
tapi pernah berusaha nak baiki?
just keep the fault with doing nothing is not right.

apa kata cuba ini plak,
"ok kita sama-sama salah. kita baiki ok sama-sama. boleh?"

ok itu cun.
bila tang nak jawab boleh atau tak itu pon problem jugak.
sesetengah orang akan jawab,
"tengoklah."

itu tak nampak kamu itu seorang yang bersungguh-sungguh.
macam tak kisah di takuk lama pon ia juga.

cuba jawab,
"baiklah. kita cuba!"

baru nampak kita memang tak nak ulangi kesalahan tu kan?

kita sebagai manusia memang tak pernah sempurna.
apa yang kita boleh buat dengan mengatasi kesalahan-kesalahan yang kita buat
atau
dengan belajar dari kesalahan orang lain.

jadi jangan salahkan diri lama-lama tanpa buat apa-apa. 
rugi masa. 

sampai disini sahaja.
selamat keatas kalian yang membaca
:)

No comments: